facebook/TumskaNova twitter/TumskaNova

Wywiad z Panią Karoliną Flis

Swoimi doświadczeniami z Przetwornią postanowiła podzielić się z nami Pani Karolina z Centrum Dietetyki Klinicznej w Płocku przy ul. Synagogalnej 4.

Zacznijmy od tego jak Pani trafiła ze swoją działalnością do Staromiejskiego Centrum Biznesu Przetwornia?

Przetwornia została mi polecona przez znajomego. Poczta pantoflowa chyba zawsze była, jest i będzie najskuteczniejsza. Jestem młodą osobą i postanowiłam po kilku latach pracy u kogoś otworzyć własny gabinet dietetyczny. Z tego względu, że moja dotychczasowa pensja nie była zbyt wysoka, szukałam czegoś w niskiej cenie i dobrej lokalizacji. Po długich poszukiwaniach, stwierdziłam, że to połączenie jest chyba nierealne. Nie minęło zbyt długo jak znajomy, całkiem przypadkiem, podsunął mi pomysł spotkania się z menadżerką Przetworni. Poszłam i okazało się, że zwalnia się właśnie 1 z 4 boxów. Zapytałam o szczegóły i udało się ! Mam własną poradnię dietetyczną, w świetnej lokalizacji, za niewielkie pieniądze.

Formalności zajęły pewnie sporo czasu?

Nic z tych rzeczy. Wszystko poszło bardzo sprawnie, a podpisanie umowy zależało jedynie ode mnie – od tego kiedy chciałabym rozpocząć współpracę z Przetwornią. Nie miałam żadnych wątpliwości – wyposażony box we wszystkie najpotrzebniejsze meble, stały dostęp do Internetu, drukarki, xero, niszczarki oraz zaplecze kuchenne – decyzja była szybka, bo takie miejsca rozchodzą się jak ciepłe bułeczki J

Ma Pani do dyspozycji niewielką przestrzeń, co w przypadku kiedy trzeba się spotkać z większą liczbą pacjentów?

Owszem, zdarzają się takie sytuacje. Ale Przetwornia udostępnia mi również 3 pomieszczenia o różnych gabarytach. W największym mogę pomieścić ponad 20 osób i mam tam do dyspozycji rzutnik. Oczywiście korzystam z tego przy różnego rodzaju warsztatach i szkoleniach.

A co z kawą ?Kawa w biurze to podstawa!

Zgodzę się z tym w 100%. Pozwolę sobie użyć sformułowania, że „nasze” zaplecze kuchenne jest wyposażone w elektryczny czajnik oraz ekspres ciśnieniowy, więc kawę piję kiedy tylko najdzie mnie na to ochota. Oprócz wcześniej wspomnianego sprzętu mam do dyspozycji lodówkę, kuchenkę mikrofalową, zmywarkę oraz całą zastawę kuchenną.

Czy dobrze rozumiem, że Przetwornia spełnia swoją funkcję miejsca przyjaznego dla biznesu, wspiera przedsiębiorców i tworzy im wygodne warunki do pracy?

Oczywiście, że tak. Jako osoba początkująca w tworzeniu własnej marki, mogę polecić Przetwornię na start i nie tylko. W cenie czynszu dostałam nie tylko dostęp do wyposażonego biura, wszelkich udogodnień, 3 sal, szyldu przed wejściem, ale także własną skrzynkę pocztową, tabliczkę na drzwi i wielkie wsparcie w reklamowaniu mojej poradni. I jeszcze lokalizacja w samym centrum – to chyba największy plus Przetworni jaki ma. Wszystko blisko i każdy ma blisko.

Poleciłaby Pani Przetwornię innym przedsiębiorcom?

Z czystym sumieniem mogę powiedzieć: TAK. Oprócz Przetworni nie ma takich miejsc w Płocku. Każdy z nas ma inne wyobrażenia i oczekiwania. Myślę, że tutaj każdy znajdzie coś dla siebie. To miejsce otwarte na ludzi i ich biznes!

 

W dniu 10 października 2018 roku w Przetworni odbyły się bezpłatne warsztaty dla seniorów prowadzone przez Panią Karolinę Flis – „Dieta po 60 roku życia”. Poniżej artykuł będący podsumowaniem tychże warsztatów.

Proces starzenia się to naturalna kolej rzeczy w przypadku każdej istoty żywej. Tylko od nas zależy jaka będzie jakość naszego życia w podeszłym wieku.

Dlaczego odpowiednia dieta i zmiana nawyków żywieniowych jest tak ważna dla seniorów?

Wraz z wiekiem zmienia się przede wszystkim skład ciała. Zmniejsza się ilość tkanki mięśniowej poprzez redukcję liczby i wielkości włókien mięśniowych, zwiększa się jednocześnie udział tkanki tłuszczowej w masie ciała o około 16% w wyniku zmniejszonej aktywności fizycznej. Z upływem lat dochodzi również do obniżenia zdolności konwersji witaminy D3 do jej aktywnej postaci, zmniejszenia zawartości składników mineralnych w organizmie o 30%, zmniejszenia wydzielania śliny i zawartości w niej enzymów trawiennych, zmniejszenia powierzchni błony śluzowej w przełyku, żołądku i jelitach, zmniejszenia masy mięśniówki przewodu pokarmowego, zwiększenia ryzyka refluksu żołądkowo-przełykowego, zmniejszenia wydzielania soku żołądkowego, zmniejszenia masy wątroby, ograniczenia aktywności enzymów trzustkowych, braków w uzębieniu oraz stopniowego zaniku kubków smakowych na powierzchni języka.

 Wyżej wymienione zmiany spowodowane naturalnym etapem starzenia się organizmu mogą powodować zaparcia lub biegunki, zmniejszać wchłanianie składników pokarmowych, mogą powodować zaburzenia czucia smaku, zmniejszony apetyt, niedobory pokarmowe, a w dalszej konsekwencji niedożywienie wymagające hospitalizacji. Aby zapobiec wszystkim tym następstwom warto wiedzieć jak kierować swoją dietą, dobierać składniki, co jeść a czego unikać.

Jakie są podstawowe zasady żywienia osób starszych?

W 2017 roku skomponowano aktualną piramidę żywienia dla osób starszych. Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia wzięli pod uwagę najważniejsze potrzeby seniorów oraz zmiany, które następują w organizmie z ubiegiem lat.

Główny przekaz to taki, że w wieku starszym nie powinniśmy zapominać o aktywności fizycznej. Została dlatego też umieszczona u podstawy piramidy, jako podłoże zdrowego organizmu. Zaraz po aktywności fizycznej została uwzględniona woda. To właśnie jej ilość w organizmie maleje, skóra staje się mało elastyczna i szorstka. Maleje także uczucie pragnienia, wtedy też często zapomina się w ogóle o piciu, w związku z czym należy wyrobić sobie nawyk picia co pół godziny. Podstawą, głównym budulcem zdrowego żywienia powinny być warzywa i owoce - źródło błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych, których w organizmie z wiekiem jest co raz mniej oraz ich przyswajalność w jelicie maleje. Na kolejnym szczeblu piramidy znajdują się produkty bogate w węglowodany złożone – produkty zbożowe: pieczywo, makaron, kasze, ryż, siemię lniane, otręby zbożowe, płatki, mąka pełnoziarnista.  Trzecie piętro zajmują produkty mleczne – źródło Ca oraz witaminy D. Z czasem ich ilość w kościach maleje, dlatego też im organizm jest starszy tym bardziej jest narażony na złamania, urazy oraz osteoporozę. Powyżej produktów mlecznych są produkty mięsne, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych – grupa produktów będących źródłem pełnowartościowego białka. Szczyt piramidy stanowią oleje oraz orzechy. Spożywając te produkty dostarczamy jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu i obwodowego układu nerwowego. Należy pamiętać, że im wyższe piętro piramidy, tym dana grupa produktów powinna być spożywana rzadziej w ciągu dnia.

Karolina Flis – Centrum Dietetyki Klinicznej


TumskaNova

TUMSKA NOVA

Na skróty: